2. 9. 2020
Interview, které vyšlo v čísle 12/2003 časopisu DOTEK
Interview, které vyšlo v čísle 12/2003 časopisu DOTEK
ptali se Josef Šťastný a Jiří Škuba
Š: | Co Vás přivedlo do Prahy? |
---|---|
B: | Božské Já. |
Š: | Máte, nebo jste měl občanské povolání? |
B: | Byl jsem učitelem ve škole. Nyní jsem na penzi. |
Š: | Žijete rodinným životem? |
B: | Ano. Mám ženu, tři dcery a syna. |
Š: | Jaká byla Vaše cesta k duchovní realizaci? |
B: | Vzdal jsem se svých tužeb a z celého srdce se odevzdal. |
Š: | Měl jste svého gurua? Pokud ano, v kolika letech jste se s ním setkal? |
B: | a) Ano. Mám gurua. Guru může nebo nemusí mít tělo. Mým guruem je Ramana Maharshi. b) Když mi bylo 27 let, dostal jsem jeho požehnání. |
Š: | Ve svých promluvách vzpomínáte indického mudrce Ramanu Maharišiho. Proč právě jeho? |
B: | Skrze Ramanu Maharišiho mám trvalý klid. Dále jsem rozpoznal, že všechny realizované bytosti jsou stejné. Dotazování „Kdo jsem já?“ odstraňuje ego přímo. |
Š: | Mohl byste charakterizovat podstatu Vašeho učení? (krátká cesta). |
B: | Buďte vždy v klidu. Ptejte se „Kdo jsem já?“. |
Š: | Postavení a zařazení této metody v systému známých duchovních cest. Jak, kdy a pro koho je tento způsob realizace vhodný. |
B: | Toto je přímá metoda na odstranění ega. Je vhodná v čase nepřítomnosti tendencí a pro klidné lidi. |
Š: | Proč je třeba vydávat se na duchovní cestu? Nestačí být jen dobrým člověkem, podle všeobecně uznávaných pravidel? |
B: | a) Abychom měli trvalý klid. b) Dobro je výtvorem ega. Jen Bůh zná dobro. |
Š: | Je možné tuto cestu sladit s v podstatě pozitivními lidskými postoji – láskou k jinému člověku, ženě, dětem, obdivem ke kráse přírody? |
B: | Je to možné pouze skrze klid. Klid je skutečná láska. |
Š: | Zdá se, jakoby v zemích Evropy stoupala potřeba duchovního života, posily, hledání dalších cest, na kterou nedokážou zde zavedené církve reagovat Je to jen reakce na bezduchý životní styl spotřební společnosti, nebo je v tom víc? |
B: | Bůh všechno ví. Spása je možná pro všechny. |
Š: | Většina praktikujících začátečníků se musí vlastně prostřednictvím svého ega téhle své domnělé jsoucnosti zbavit. Jak je to vlastně možné? V Čechách se říká, že si kapři nevypustí svůj rybník. Není to ten případ? |
B: | a) Milost odstraňuje ego. Ten, kdo praktikuje má milost. Bez Boží milosti by nikdy nepraktikoval. Milosti není možné porozumět skrze ego. b) Ego nelze odstranit egem. |
Š: | Proč není člověk rovnou dokonalejší? Proč musí tolik trpět? |
B: | Kvůli tendencím a touhám. |
Š: | Evropská duchovní tradice hovoří o ztraceném ráji, ze kterého byli Adam s Evou po spáchání dědičného hříchu vyhnáni. Co myslíte, že se v ráji vlastně stalo a co tehdy člověk ztratil? |
B: | Při ztotožnění s tělem povstalo ego. Přišli hned o božské vědomí. Od té chvíle žili s egem. Proto ego nezná ráj. |
Š: | Zdá se , že v zemích jako je Indie jsou i chudí lidé veselejší než lidé v Evropě, kterým by ke spokojenosti ve hmotném smyslu nemělo nic chybět. Jaké je Vaše vysvětlení? |
B: | Všichni Indové věří v Boha. I chudobu považují za Boží dar. |
Š: | Dá se karmické určení nebo zatížení přenášet také na jednotlivé národy, nebo platí jen v individuálních případech a osudech? |
B: | Bůh vládne všemu podle karmy. Lidem i národům. |
Š: | Je možné srovnat přístup posluchačů resp. Žáků v Indii, jiných zemích a v Čechách? |
B: | Indové dávají přednost věcem nemateriálním. Lidé v jiných zemích dávají přednost věcem materiálním. |
Š: | Je Vám někdy smutno či máte zlost? Pakliže ano, jak to řešíte? |
B: | Smutek nebo zlost jsou pouze v mysli. Uvnitř není žádná vazba. Pokud je kdokoliv připoután k těmto pocitům – okamžitě ať se zeptá „Kdo jsem já?“. |
Š: | Co je smyslem lidského života? |
B: | Realizace Já, jinými slovy – trvalý vnitřní klid. |
Š: | Říká se, že Bůh vše vidí. Dívá se tedy na nás, a nebo spíše skrze nás, tedy naším prostřednictvím? Jenže pak bychom nebyli žádnými prostředníky, ale Bohem samotným. Co Vy na to? |
B: | Ano, vidí vše. |
Š: | Co je podle Vašeho názoru náboženství? |
B: | Náboženství je jen věcí mysli, ale mysl není náboženství. |
Š: | Ne každý má to štěstí, aby na sobě mohl pracovat pod vedením skutečného gurua, tedy plně realizovaného člověka. Dokonce se dá říct, že je jen hrstka těch šťastných, kteří se s ním ve svém životě setkají. Měl byste radu pro ty ostatní? |
B: | Rada zní – každý může poznat gurua. Je to věc času. |
Š: | Pokud jde o literaturu, doporučil byste nějakou těm, kteří začínají cítit nespokojenost se sebou samými a s obecně uznávanými hodnotami? |
B: | Je vhodné číst Bhagavadgítu. |
Š: | V čem vidíte šanci na řešení ozbrojených konfliktů ve světě? Myslíte, že se dá v dohledné době nějak zastavit drancování přírody, které začíná ohrožovat život na zemi? |
B: | Skrze pochopení sobectví. |
Š: | Jak na Vás působí lidé v naší zemi? Prošel jste se po Praze? |
B: | Nesetkal jsem se s mnoha lidmi. Prošel jsem pár ulic. |
Š: | Znáte nějakou osobnost z České historie, nebo současnou, která by Vás zaujala, ať už v kultuře, vědě, či politice ? |
B: | Ne. |
Š: | Vycházíme z předpokladu, že jako rodilý Ind jste Hinduista. Je tahle domněnka správná? |
B: | Ano, jsem hinduista. |
Š: | Jaký význam přikládáte praktikování náboženských rituálů? |
B: | Rituály jsou důležité. |
Š: | Co byste poradil těm z nás, kteří Vašemu učení nerozumí a chtěli by ho lépe pochopit? |
B: | Buďte klidní. |
Š: | Co je to vlastně meditace? Dost lidí říká že meditují a třeba to tak není, možná jenom tak sní, nebo se o něco snaží. |
B: | Vlastní meditace je odstranění všech myšlenek. |
Š: | Doporučujete nějakou určitou meditační pozici? |
B: | Snadnou pozici. |
Š: | Kolik času denně je podle Vás nezbytné meditaci věnovat? |
B: | Dokud nemáme klid, je třeba meditovat. |
Š: | Proč máme strach ze smrti? |
B: | Protože se ztotožňujeme s tělem. |
Š: | Co je to smrt? |
B: | Smrt je jen myšlenka. |
Š: | Mohl byste nám něco říct o svém působení doma v Indii? Řečeno naší terminologií, jste duchovní mistr, tedy plně realizovaný člověk, který nám ostatním pomáhá pochopit smysl našeho života. Máte doma v Indii ašrám, ve kterém by za Vámi mohli přicházet lidé, oddaní hledání tohoto smyslu? Mohl byste na toto téma pohovořit? |
B: | Aktivity mého ašrámu zahrnují: poskytování jídla chudým; kulturní pořady, jako například klasický tanec a bhadžany; přednášky pozvaných hostů; pomoc zklamaným lidem a lidem s rodinnými problémy; poskytování přístřeší a jídla jakýmkoliv hostům – sádhuům, chudým lidem a návštěvám. Mým cílem je postavit na půdě ašrámu školu pro tělesně postižené děti, školu pro chudé děti a sirotky, a dále domov pro staré lidi. Přednáším na rozličných místech o meditaci, dotazování po Já a o tom, jak žít život šťastně a v klidu. |
Š: | Během svého třítýdenního pobytu u nás v Čechách se měl možnost s Vámi setkat každý, kdo o to projevil zájem. (Pokud měl ovšem to štěstí, že se o Vás dozvěděl). 2x denně za vámi lidé přicházeli do domu manželů Jany Paulové a Milana Svobody v Jílovišti u Prahy, kde jste byl soukromým hostem a také jste svoje učení předával na přednášce v pražském Budhistickém centru a tři středy po sobě jste byl také hostem v přednáškovém sále nakladatelství AVATAR, které je známo v souvislosti s činností manželů Eduarda a Míly Tomášových. V obou případech se jedná víceméně o komorní prostředí malých prostor a zvláště v AVATARU bylo vždy „narváno“ Myslíte, že byste v dohledné budoucnosti na tuhle svojí pražskou činnost mohl navázat další návštěvou? Případně, budou-li příznivé okolnosti, vracet se k nám častěji? Zájem o setkání s Vámi se stále zvětšuje, tak, jak se o Vás lidé postupně dozvídají, ale Vy zítra odjíždíte aby jste pokračoval ve svojí službě na „domácí půdě“ ve svém indickém ašrámu a jistě nejen v něm. |
B: | Chci přijet. |